17 Jun 2011

Mempergunakan atau dipergunakan

Semua orang akan rasa suka, bangga apabila dapat mempergunakan diri orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Memang betul apa yang saya katakan. Saya pun rasa seronok bila dapat mempergunakan orang lain untuk diri saya sendiri. Tapi satu persoalan yang berlawanan dengan hal ini ialah, apakah yang anda rasa jika anda mengetahui bahawa diri anda sendiri dipergunakan oleh orang lain. Sudah pasti anda akan rasa kecewa dan marahkan. Begitulah lumrah dalam kehidupan. Yeah.. nice shoot for today.


Daripada mempergunakan diri orang lain untuk kepentingan orang lain baik mempergunakan diri sendiri untuk kepentingan sendiri. Oleh yang demikian kita akan rasa lebih bahagia. Bahagia ke kalau diri dipergunakan oleh diri sendiri? Sebenarnya semua itu berkaitan dengan niat kita sendiri. Kalau niat kita suci dan murni tidak kisahlah tapi agak-agaklah kalau akan menyusahkan orang di sekeliling kita okay. Hehehe..


Sebenarnya saya ada impian dan sasaran yang harus saya capai dalam masa yang terdekat ini. Saya ingin menghadiahkan kepada diri saya sebuah teddy bear yang besar. Bukan saya tak mampu untuk membelinya dengan wang simpanan atau wang gaji saya tapi bila saya fikir balik, saya ingin mendapatkan sesuatu itu dengan hasil titik peluh saya. Biarlah saya dapat beli teddy bear besar itu dengan cara saya sendiri. Nak harapkan orang hadiahkan??? Tak payahlah. Sampai kucing bertanduk pun belum tentu dapat.


Saya ada beberapa orang rakan yang dapat teddy bear yang besar itu daripada pasangan kekasih mereka. Memang seronok sebab ada kekasih yang boleh hadiahkan kita teddy bear besar macam tu. Saya pun nak tapi tak ada kekasih lagi. Jadi, untuk tidak terhutang budi dengan orang, jadi saya sudah merancang untuk mempergunakan kelebihan yang ada pada diri saya untuk mendapatkan wang dan membeli teddy bear besar itu. Hye jangan salah sangka okay. Saya bukan nak memperdagangkan diri saya. Tapi saya nak buat business secara kecil-kecilan sahaja.


Sempena hari raya yang akan menjelang tidak lama lagi, saya ingin menggunakan bakat saya dalam menjual cocholate cake, queen cake, batik cake dan sweet sour cake.


Saya harap sangat dapat membuatnya dan menjualnya.


AMIN.....

Tiada ulasan: